INFORMATION

Inom Färjerederiet sker förändringar hela tiden. En del interna förändringar märks inte så mycket utåt medan andra förändringar som direkt berör trafiken naturligtvis märks mer.

Vägverket har sedan ett par år bedrivit arbete med att förbättra situationen för de oskyddade trafikanterna samt barn i trafiken.

Det pågår givetvis ständigt ett arbete med att förbättra trafiksituationen för övriga trafikanter.

På Färjerederiets färjor har man sedan ett par år försökt att separera gång- och cykeltrafikanter från biltrafiken.. Det sker genom att man tar bort ett körfält och gör en gångbana av halva det fältet. En färja med 5 körfält blir alltså en färja med 4 körfält!

På vår färja, ”Veronica”, innebär det alltså en kapacitetsminskning med cirka 10 personbilar.
De två körfälten i mitten kommer att bli lite bredare än de 2 yttre körfälten samt sluta ett par meter in på däcket för att vi skall kunna lasta och lossa de yttre körfälten först.
Det innebär en kapacitetsminskning med cirka 5 personbilar.

Veronica kommer alltså att lasta cirka 45 personbilar efter ändringen.

Detta innebär en klar förbättring vad gäller ombordkörning, det kommer att gå fortare att lasta med bredare körfält.
Men framför allt förbättras situationen vid lossning av färjan eftersom personbilarna kör iland före den tunga trafiken.

Under juli månad 2002 ökade trafiken med 1800 fordon jämfört med tidigare år.

Under sommaren 2003 kommer vi på försök att köra med 2 färjor för att klara en eventuell trafikökning. Den trafiken kommer att pågå vid midsommarhelgen samt starta igen den 4 juli och pågå till i början av augusti.

Turerna 0930 och 1630 kommer från och med 2003 att köras mellan 15 juni och 15 augusti.

Därmed har vi uppfyllt en del av de synpunkter som framkom i trafikantenkäten som genomfördes under hösten 2002.

Vi inom färjerederiet, liksom inom alla verksamheter som släpper ut avgaser, är angelägna om att begränsa dessa utsläpp. Därför stoppar vi våra huvudmotorer när vi har längre uppehåll än 10 minuter. Av detta följer att vi startar nämnda motorer så sent som möjligt före avgång. Det kan naturligtvis upplevas som att vi är sent ute med att släppa ombord bilarna, men det är helt enkelt så att vi sparar bränsle och därmed miljöfarliga utsläpp.


Thomas Eriksson - Gräsöfärjan